Revirimentul fulminant al filmului maghiar îi creşte neîncetat relevanţa în marile întreceri internaţionale. Un premiu şi o nominalizare la Oscar, un Urs la Berlin şi distincţii la Cannes, numai în ultimii trei-patru ani, sunt vârfurile acestei industrii care produce tot mai mult şi de calitate. Voci proaspete, abordări neobişnuite, realism magic sau reconstituiri istorice pline de forţă sugerează plurivalenţa cinematografiei din ţara vecină. Este un context favorabil pentru secţiunea Ziua Maghiară, care aduce la TIFF regizorii capabili să îşi ajungă din urmă colegii mai consacraţi, precum Ildikó Enyedi, László Nemes, Béla Tarr.
Programul secţiunii conţine portretele unor oameni aflaţi în momente de cumpănă. Documentarul Lecții simple (ora 13:00, Sapientia, în prezența regizoarei Zurbó Dorottya) urmăreşte subiectul sensibil al condiției imigranților din Ungaria, motiv de discordie în diplomaţia europeană. Filmul individualizează această mare problemă, prin confesiunea sensibilă a Kafiyei, adresată mamei sale rămase în Somalia. Versuri pocite (17:00, Cinema Arta, cu prezenţa regizorului Gábor Reisz), premiat la Torino, luptă cu clişeele şi dezvăluie partea sensibilă a masculinității. În contrapartidă, Sper să mori data viitoare (15:30, Sapientia) surprinde fragilitatea emoţională a unei adolescente care se îndrăgostește de profesorul ei și se aruncă, fără a conştientiza posibilele repercusiuni, într-o aventură amoroasă virtuală. Regizorul Mihaly Schwechtje va participa după proiecţie la discuţii.
Alături de filmele ancorate puternic în cotidian, Ziua Maghiară propune şi titluri aflate la graniţa dintre real şi imaginar. Premiul Special al Juriului și East of West Award la Karlovy Vary recomandă Valea cu flori (14:30, Cinema Arta), debutul lui Laszlo Csuja, prezent la Q&A. Acest road movie, cu inserţii de basm, urmăreşte povestea Biankăi și a familiei ciudate pe care și-o întemeiază ad-hoc, cu un bebeluș răpit și-un tânăr ușor rătăcit. Animația lui Milorad Krstic (prezent de asemenea în sală), Ruben Brandt, colecţionar (16:15, Cinema Florin Piersic), are un subiect total neobişnuit. Un psihoterapeut fură tablouri din cele mai mari colecţii, pentru a-şi potoli coşmarurile nocturne. Această notă bizară e conţinută şi în filmul lui György Pálfi, Glasul Domnului (20:30, Cinema Florin Piersic). Cel mai consacrat cineast al selecţiei rămâne în nota sa caracteristică, mereu halucinantă, şi urmărește aventura unui bărbat pornit în aventura căutării tatălui, dispărut pe când lucra la un dosar clasificat despre extratereștri.
Nu uitaţi că, începând cu ora 19:00, vom da startul tradiționalului Gulash Party, în curtea Muzeului de Artă.