Când educația cinematografică devine opțional la școală

CREDIT FOTO NICU CHERCIU

Trăim într-o epocă profund audio-vizuală. Totul se petrece online, suntem bombardaţi de imagini, grafice, clipuri şi alte forme de conţinut fotografiat sau filmat. Devenim clienţii unor branduri pentru că ne-a câştigat campania lor şi ne place cum ni s-au prezentat în feedul de Facebook, Insta sau TikTok.

În acest context, necesitatea pentru actualizarea programelor în şcoli, care să conțină educație cinematografică și educație media devine imperioasă. E nevoie de un imbold şi acesta vine de ani buni şi din partea TIFF, care dedică secţiuni din festival copiilor şi, în acelaşi timp, pregăteşte programe pentru elevi.

Anul acesta, festivalul face un pas în plus, prin programul pilot implementat la Colegiul Național “Gheorghe Șincai”, care va testa în premieră opționalul de educație cinematografică pe parcursul anului școlar 2022-2023 şi se va desfășura în mod regulat în cadrul unei ore de dirigenție (clasa a X-a, condusă de doamna profesor Ioana Hanchevici).

Am discutat cu Claudia Droc şi Maria Dobre, care au coordonat proiectul, pentru a afla mai multe despre cum s-a concretizat această iniţiativă.

Care a fost procesul de muncă pentru a definitiva proiectul, atât pentru evenimentele din cadrul TIFF, cât şi pentru programul pilot de la Colegiul Național Gheorghe Şincai?

Maria Dobre: Pregătirea în sine a programului pilot a durat aproape un an de zile. Ne-am apucat de brainstorming imediat după Conferința care a avut loc anul trecut la TIFF, unde s-a considerat oportună introducerea unui opțional de educație cinematografică în școli. Partea mai dificilă a fost să ne gândim cum să-l integrăm astfel încât să nu încarce programa școlară, dar și să fie considerat util pentru profesori, elevi și părinți. 

Am avut noroc că am găsit foarte repede o profesoară aparte si foarte implicată în educația non-formală, care ne-a oferit aproape instantaneu ora ei de dirigenție pe parcursul unui an școlar. Următorul pas a fost să formăm un grup de lucru care să se angajeze într-o misiune grea și contratimp, să curatorieze scurtmetraje și să scrie fișe pedagogice aferente care să includă tematici de dezvoltare personală, dar și informații teoretice de alfabetizare cinematografică. Grupul este format din specialiști în film și educație, o parte dintre ei fac parte din echipa TIFF – Crăița Nanu (scouter și selecționer TIFF), Iulia Voicu (lector UNATC, Departamentul Scenaristică-Filmologie), Octavian Dăncilă (selecționer TIFF, coordonator Cinemateca TIFF), Ioana Hanchevici (profesor de limba engleză, Colegiul Național Gheorghe Șincai), Claudia Droc (Coordonator Relații Internaționale, TIFF) și Maria Dobre (Coordonator Programe Educaționale, TIFF). 

Momentan suntem încă în procesul de definitivare al manualului și al catalogului de scurtmetraje. Până în septembrie, ne propunem să extindem catalogul de filme și să creăm un manual care să cuprindă fișele pedagogice și fișele de istoria cinematografiei. Toate materialele vor fi puse la dispoziție pe o platformă VoD gratuită pentru profesori și elevi.

De ce credeţi că este atât de anevoios acest proces, de a impune la nivel naţional o materie de educaţie audio-vizuală, foarte necesară pentru vremurile de azi? Unde se blochează lucrurile?

Claudia Droc: A pune pe picioare un astfel de proiect la nivel național este un drum foarte lung, care necesită implicarea reală și susținerea din partea mai multor instituții, iar procesul trebuie derulat de-a lungul mai multor ani, acceptând că poate la final să nu fie neapărat ceva dorit sau acceptat de școli. 

Pe de-o parte, se resimte o adevărată nevoie pentru educație media și cinematografică, dar pe de altă parte, realitatea este că elevii au un program școlar extrem de încărcat, în care este dificil să intervii cu încă un opțional. Conștienți fiind de aceste neajunsuri, și lucrând laolaltă cu Ioana Hanchevici, am structurat o materie gândită să lărgească orizontul cultural, social și civic al elevilor, prin intermediul filmului, încadrându-ne totodată în programul de dirigenție, pe competențele și tematicile abordate de acesta (e.g. dezvoltarea încrederii în sine, toleranța, respectul pentru mediu etc.). 

Nu vrem sa impunem o materie – nu ar fi constructiv în sensul acesta. Vrem să sprijinim efortul cadrelor didactice, punându-le la dispoziție un material multifuncțional, care pe de-o parte să le permită să abordeze teme socio-emoționale din cadrul programului de dirigenție, adaptate vârstei elevilor clasei la care predau, și pe de altă parte, să educe gustul elevilor către conținut media cât mai variat. Astfel, cu acest program abordat prin unghiul tematicilor socio-emoționale ale programului de dirigenție – tematici regăsite cu ușurință în diversitatea de filme contemporane –, atingem mai multe scopuri pentru toate părțile implicate, și ajutăm să construim publicul de mâine, căruia sperăm să-i deschidem gustul pentru film și să îi punem la dispoziție instrumente de lectură pentru acest conținut.

Ştiu că luni, 20 iunie, are loc şi o prezentare a opționalului și a training-ului, pentru profesori interesaţi. Ce vor învăţa participanţii?

Maria Dobre: La TIFF vom prezenta o parte din aceste materiale unui grup de 25 de profesori din județul Cluj, de la care ne aşteptăm să dea un feedback obiectiv, care să ne ajute să perfecționăm modul de lucru și materialele. Aceștia vor vedea în exclusivitate o fișă de istorie a cinematografiei și trei fișe pedagogice aferente unor scurtmetraje care vor intra în catalogul final de filme. 

Mai mult, ei vor lua parte la  demonstrația  unei ore de educație prin film, așa cum ar conduce-o profesoara care va implementa opționalul. De asemenea, vom acorda o parte din discuții și unor activități extra-curriculare care includ filmul și care sunt la îndemâna profesorilor.

Leave a comment

Your email address will not be published.