Secțiunea WHAT’S UP DOC propune zece debuturi care se rup de convențiile genului documentar. Avem de-a face cu tot atâția hibrizi între o ficțiune abia întrezărită și un documentar clasic – compus din imagini de arhivă, interviuri și reconstituiri istorice. Acest documentar de tip nou nu pretinde că acoperă toate fețele unui adevăr, ci își îndreaptă atenția doar înspre una dintre fațetele sale. Renunțând la căutarea unui adevăr incontestabil, genul documentarului se eliberează astfel de frâie și, în această formă hibridă, lirismul devine fabulație controlată.
Regizorii filmelor De veghe (Dogwatch, r. Gregoris Rentis, Grecia / Franța) și Deasupra tuturor (The Outliers, r. Raphaël Mathié, Franța), deși construiesc atent interacțiunile și dialogurile protagoniștilor, reușesc să înțeleagă ritmul vieții pe mare, respectiv al vieții izolate în vârf de munte îndeajuns încât să mențină efectul unui documentar ‘clasic’, în ciuda faptului că manipulează conținutul filmului.
Corbii sunt albi (Crows Are White, r. Ahsen Nadeem, SUA) face o paralelă între contradicțiile religiei musulmane și găsirea persoanei iubite, și contradicțiile dintre adevăr și ficțiune ale documentarului însuși. Titlul documentarului este exemplul de credință în neadevăruri, necesar să îl aibă orice calugăr budist din Japonia, pentru a continua o viața plină de încercări în templu. Tot cu o credință de nestrămutat, Justo Gallego Martínez a reușit să ridice o catedrală – singur și neavând studii.
Documentarul Catedrala (The Cathedral, r. Denis Dobrovoda, Slovacia / Spania) asambleaza portretul unui om catalogat drept nebun, care ar putea fi, totodată, considerat un sfânt din lumea contemporană.
Anhell69 (r. Theo Montoya, Columbia / Romania) e o ficțiune transformată în documentar despre o generație ce se scaldă în plăceri carnale și, deopotrivă, în sângele din trecutul și prezentul Columbiei.
Sauna secretelor (Smoke Sauna Sisterhood, r. Anna Hints, Estonia / Franța / Islanda) împletește durerile și bucuriile unui grup de femei cu intimitatea unui ritual cathartic.
Cu o protagonistă la fel de vulnerabilă ca cele din documentarul estonian, Pământul de care aparținem (The Land You Belong, r. Elena Rebeca Carini, Italia / Romania) plonjează în viața unei femei care, adoptată la vârsta de 6 luni, se întoarce în țara natală pentru a regăsi piesele necunoscute ale identității sale.
Insula (Like an Island, r. Tizian Büchi, Elveția), un documentar despre frica de Celălalt și posibilitatea acestuia aducerii de rău în societatea europeană, ia forma unei fabule cu elemente magico-realiste. Într-un cartier rezidențial dintr-un oraș elvețian, un “rău necunoscut” e adus de râul ce traversează zona. Cei doi protagoniști, imigranți la rândul lor, sunt angajați să securizeze albia râului și să prevină localnicii de la a se apropia de un pericol nevăzut și neștiut.
Documentarul Insula lui Knit (Knit’s Island, r. Ekiem Barbier, Guilhem Causse, Quentin L’helgoualc’h, Franța) se desfășoară în mediul virtual, unde cei trei regizori explorează stranietatea interacțiunilor cu o comunitate de playeri din jocul video Day Z.
100 de anotimpuri (100 Seasons, r. Giovanni Bucchieri, Suedia) e pretextul regizorului de a-și rezolva traumele rămase în urma despărțirii de marea lui iubire. Folosindu-se de scene fictive, filmul îngăduie ca dragostea dintre cei doi foști balerini să primescă mai mult timp decât viața le-a dat de fapt.