Made in China, la TIFF.18

Focus-ul special asupra cinematografiei chineze continuă și luni la TIFF, după ce filmele cineaștilor Hu Bo (Elefantul nemișcat), Bi Gan (Lungul drum al zilei către noapte) și Zhang Yimou (Umbra) au atras un public numeros pe parcursul acestui weekend. Nu mai puțin de trei filme chinezești rulează astăzi în cadrul festivalului – așa c-am zis să realizăm un ghid util pentru cei pasionați de cinemaul din Asia de Est.

JINPA, de Pema Tseden
10:30, Cinema Victoria

Lansat în secțiunea Orizzonti a festivalului de film de la Veneția în 2018, unde a câștigat premiul pentru cel mai bun scenariu, Jinpa este un road movie infuzat cu note noir, o dublă adaptare a nuvelelor „The Killer” de Tsering Norbu și „I Ran Over a Sheep” de Pema Tseden, totodată și regizorul filmului. Realizat într-un cadru natural spectaculos, în munții din Tibet, filmul aduce laolaltă doi bărbați pe nume Jinpa, un camionagiu și un autostopist, ale căror destine se unesc inexorabil pe parcursul filmului. Un film meditativ despre moralitate și destin, punctat cu secvențe onirice superbe filmate în tonuri de alb-negru și sepia, produs de legendarul Wong Kar-Wai.

SUFLET DE ARTISTĂ / SOUL OF A PAINTER, de Huang Shuqin 15:00, Cinema Victoria

Un film clasic al cinematografiei chineze, prezentat într-o versiune restaurată de laboratorul festivalului de film de la Shanghai, Suflet de artistă spune povestea vieții turbulente a artistei plastice Pan Yuliang (1895-1977), una dintre cele mai importante pictorițe din istoria artelor chineze, fiind prima femeie care a adoptat un stil vestic în opera ei. Interpretată strălucitor de faimoasa atriță Gong Li, Yuliang este vândută unui bordel în adolescență de către familia ei, iar căsnicia cu un bărbat influent se dovedește a fi portiță de evadare înspre o viață de artistă… O proiecție de neratat!

PRUNCUL / THE BABY, de Liu Jie 15:30, Cinema Florin Piersic

O melodramă bazată pe fapte reale, Pruncul spune povestea unei tinere femei, Jiang Meng (Yang Mi), care este abandonată la naștere de către părinți fiindcă are un defect congenital. Ajunsă la maturitate, ea lucrează într-un spital, unde observă un caz foarte asemănător cu al ei – fapt care o provoacă să se lupte cu toate puterile ei pentru a putea salva copilul de la aceeași soartă. Un film care-ar putea să fie un membru onorific al Noului Val Românesc grație tematicii sociale, a cadrelor lungi în stil observațional și a jocului actoricesc naturalist, Pruncul a fost un film dificil: într-un interviu acordat revistei Variety, regizorul Liu Jie mărturisește că a durat nouă ani să realizeze filmul, din momentul în care a început să lucreze la scenariu. Un film produs de Hou Hsiao-Hsien.