Andrei Țărnea: „În 2019, lumea artistică este mai aproape de oameni, de publicul larg.”

Andrei Țărnea este diplomat și comisar general pentru programul
guvernamental Sezonul România-Franța, care se desfășoară în perioada 2018-2019. Totul a pornit de la ideea de reînnodare a relațiilor culturale dintre România și Franța, în contextul facilitării legăturilor istorice dintre cele două țări. Sezonul a început în noiembrie 2018 și se desfășoară în două etape: promovarea artiștilor autohtoni în Avignon, Bordeaux, Brest, Grenoble, Lille-Roubaix, Lyon, Marseille, Mulhouse, Nantes, Rennes, Strasbourg, Toulouse și prezentarea ofertei culturale franceze în Brașov, Cluj-Napoca, Constanta, Craiova, Galați, Iași, Timișoara, Sibiu și Suceava. Am povestit cu Andrei Țărnea despre ce s-a întâmplat până acum în cadrul evenimentelor organizate cu această ocazie și despre viitorul unei asemenea acțiuni de mobilizare internațională.

Alexandra Felseghi: Care era, în opinia d-voastră, imaginea artistului român pe scena internațională? Ați simțit o schimbare a acestei perspective odată cu demararea programului Sezonul România-Franța?

Andrei Țărnea: Artiștii români sunt o parte importantă a scenei internaționale în numeroase domenii. Fie că vorbim de film, de teatru, de arhitectură, de muzică sau de arte vizuale, ni s-a confirmat de-a lungul timpului prin prezența artiștilor noștri în cele mai importante instituții de cultură, dar și în festivaluri că România are artiști interesanți și poveste pe măsură. De la avangarda anilor ‘20 la expozițiile și concertele ultra contemporane, Sezonul a explorat și a propus publicului o fuziune a dimensiunii patrimoniale, consacrate cu universul noilor creatori. Critica, presa și publicul au descoperit o altă imagine prin această altoire, tot așa cum au descoperit adâncimea fertilă a colaborărilor dintre artiștii celor două țări. Cred că Sezonul România-Franța a oferit încă de la începutul discuțiilor dintre cele două comisariate o oportunitate de colaborare, o platformă care să faciliteze cooperarea culturală, co-producțiile, creația încrucișată între cele două țări. Alături de omologul meu, Jean-Jacques Garnier, am construit o programare care să actualizeze imaginea societăților noastre, însă de cele mai multe ori, în discuțiile pe care le-am avut, instituțiile, festivalurile sau asociațiile aveau deja un gând, o idee, un punct de plecare pentru o colaborare româno-franceză. Multe dintre proiecte fuseseră deja gândite, iar Sezonul reprezintă momentul propice,
avântul sau chiar sprijinul de care poate unii dintre ei aveau nevoie. Centrul Pompidou deține opere ale unor artiști români, dar în 2018 a deschis Sezonul României cu nu mai puțin de nouă expoziții. Muzeul Luvru lucra de 10 ani la o expoziție românească, dar aceasta a fost deschisă în Sezonul România-Franța. Cineaștii români au fost în prim-plan la multe festivaluri de film din Franța, iar filmele lor au fost vizionate cu săli pline. Dacă imaginea artiștilor s-a schimbat vom ști în câțiva ani, dar cu siguranță marele public este acum mai curios și mai deschis față de România.

A.F.: Cum ați descrie lumea artistică românească în 2019?

A.Ț.: Efervescentă, actuală, conectată la tendințele internaționale și curajoasă în explorări. Lumea artistică românească este o îmbinare între patrimonial și contemporan, care îi oferă o anume particularitate greu de găsit în alte țări. România este din ce în ce mai implicată în manifestări internaționale. În 2019, doar în Sezonul România-Franța, artiștii români au fost la Filarmonica din Paris, Muzeul Luvru, Centrul Pompidou, Mucem, Palatul Tau, Festivalul Premiers Plans de la Angers, Festivalul Quais du Polar de la Lyon, Théatre de la Ville si Théatre de Célestins, Sucre, MUCEM precum și la alte sute de evenimente culturale. La nivel național, observăm cum structurile culturale devin din ce în ce mai puternice și mai creative. Voi da exemplul TIFF, nu doar pentru că ne aflăm aici, ci și pentru că
pe 31 mai am participat la deschiderea Uzinei Filmelor de Amatori care este unul dintre cele mai spectaculoase proiecte realizate la noi în țară, fiind un exemplu pentru democratizarea culturii, pentru deschiderea lumii artistice către publicul larg. Creația devine accesiblă participanților care din public pasiv devin generatori de conținut. Uzina reprezintă un pas important în implicarea comunității în artă, în conștientizarea nevoii de cultură, de frumos. Tot la TIFF, Tudor Giurgiu a anunțat lansarea TIFF Unlimited, platforma online care oferă posibilitatea vizionării filmelor din festival tuturor celor care se abonează. În 2019, lumea artistică este mai aproape de oameni, de publicul larg.

A.F.: Cum a reacționat publicul francez la produsele culturale românești? Cum privește publicul din România evenimentele organizate în cadrul Sezonului România-Franța?

A.Ț.: Producțiile românești prezentate în Franța în cadrul Sezonului au fost
excelent primite și au avut parte de un interes ridicat din partea publicului
francez, fie că vorbim despre concerte de muzică clasică, jazz sau pop, de proiecții românești la festivaluri de film cu tradiție din diverse orașe, de expoziții de artă și design, de proiecte digitale, colocvii academice sau de manifestări din domeniul culturii gastronomice și oenologice. Vorbim despre un număr de spectacole românești jucate cu casele închise, despre ateliere și master class-uri întâmpinate cu entuziasm de publicul local, despre expoziții cu ecouri extraordinare în presa franceză. Niciuna dintre echipe nu consideră că există o separare exactă, între cele două etape, una în Franța si una în România, căci, în spiritul Sezonului, vorbim de multe ori despre colaborări efective, despre schimburi de experiență între operatori culturali români și francezi. La o lună și jumătate de la deschiderea oficială a Sezonului în România, seria de evenimente propuse cucerește publicul zi
de zi. În ambele țări, acoperirea media a generat o mare vizibilitate națională și locală. Concentrarea și scara programării funcționează ca un declanșator de atenție. Restul o face calitatea și relevanța proiectelor propuse de operatorii din cele două țări. Exact ca la TIFF!

A.F.: Ce programe/evenimente aveți în vedere să dezvoltați, ca o continuitate a programului pentru perioada 2020-2021?

A.Ț.: Oficial, Sezonul România-Franța se va încheia pe 14 iulie 2019. Multe dintre proiectele care fac parte din programare vor continua: unele în forma în care au fost prezentate, altele vor evolua. Deja foarte mulți artiști au fost invitați pentru viitoare proiecte în Franța, la fel cum artiștii francezi vor fi prezenți în România. Sper că Sezonul România-Franța va rămâne în istoria relațiilor culturale româno-franceze, și nu numai, ca un punct de cotitură în dinamica creatorilor contemporani.

0 replies on “Andrei Țărnea: „În 2019, lumea artistică este mai aproape de oameni, de publicul larg.””