Avanpremiera episodului pilot al celui mai recent serial românesc produs de HBO România, RUXX, va fi difuzată, azi, de la 20.00, la cinematograful Florin Piersic, în prezența echipei. Producătorul Johnathan Young a vorbit cu AperiTIFF despre realizarea serialului scris de Vera Ion, regizat de Iulia Rugina și Octavian Gheorghe, în care joacă Raluca Aprodu, Ioana Bugarin, Alec Secăreanu, Madalina Craiu, Alina Chivulescu, Șerban Pavlu, Marian Olteanu, și Bogdan Dumitrache.
Ioanina Pavel și Johnathan Young, producătorii serialului Umbre s-au întors la Cluj-Napoca cu noua lor dramă marca HBO Europe, care se concentrează pe o nouă generație și pe problemele ei: feminism și tentația de a pleca din țară. Cei doi producători au stat de vorbă cu AperiTIFF despre culisele serialului.
AperiTIFF: Care a fost prima reacție când ați citit scenariul și care vă așteptați să fie reacția publicului?
Johnathan Young: Sper că se vor distra. Adică, Ruxx e un serial foarte bun. Are și o serie de mesaje ușor politice, are un rost, o idee mare în spate, dar fundamental e un serial despre femei care își revendică puterea și își croiesc propria viață în Bucureștiul anului 2022. E pozitiv și arată orașul nu neapărat într-o lumină bună, dar așa cum este, cum merită arătat. E glossy și are o energie orientată spre viitor. E soiul de serial la care te uiți să te distrezi, dar te și pune pe gânduri destul de mult ca să vrei să revii la el.
Prima mea reacție a fost că avem un scriitor care are ceva de zis. Vera Ion nu scrisese seriale de televiziune înainte, așa că nu avea acel element necesar pentru a duce la capăt un serial. Dar ce avea ea era vocea personajelor. Era un optimism folositor acolo și o încredere în a pune pe ecran lucruri care nu mai fuseseră arătate înainte. Am apreciat mult aceste elemente, dar a trebuit să lucrăm mult cu ea pentru a ordona materialul și pentru a găsi inima aceea care să ducă serialul mai departe.
Dezvoltarea unui serial durează mult timp și presupune păreri care vin de la o grămadă de oameni. Unul dintre motivele pentru care s-a făcut acest serial este că Vera este foarte colaborativă, vine din teatru, e regizor, lucrează cu actorii, în echipă, ascultă părerile altora și, în același timp, știe să-și păstreze viziunea. E greu de păstrat un echilibru.
Ioanina Pavel: Aveam “biblia” (scenariul) din Ianuarie 2015, deci de șase ani. De atunci am descoperit însă multe lucruri: genuri, schimbări de personaj. Cu cât aduci mai multe personaje, cu atât pierzi mai mult din poveste. Devine tablou, frescă, nu acțiune care se îndreaptă către un deznodământ. Iar genul vine din acțiune. O dată ce ai povestea, începi să înțelegi că Rux e personajul principal și înțelegi care e viața ei interioară, ce o mână în viață, și capeți tema filmului. Asta e ce voia să zică Vera de fapt.
AperiTIFF: Serialul vorbește despre noua generație, despre subiecte mari cum ar fi feminismul. E doar o reprezentare sau ofertă și soluții?
Ioanina Pavel: E mai puțin o dilemă feministă cât un subtext. Avem hărțuirea Cristinei, gaslighting-ul (aburirea) Denisei și relația ei cu prietenul ei. Dar principala temă este “plec sau rămân?” — care la 30 de ani, se aplică nu doar femeilor, ci românilor în general. Diaspora românească e a doua după cea siriană, ca după război. E o scurgere masivă de creiere din România. Aici se află Rux, pe punctul de a pleca, iar primul sezon despachetează motivele pentru care totuși rămâne. E o femeie cu carieră, care are totul sub control, dar problema ei este că puterea și feminismul ei au adus-o într-un punct în care nu mai poate lăsa hățurile din mână să plece și să-și facă viața mai bună.
Johnathan Young: Poate nici nu-i vorba de o viață mai bună, poate asta-i cea mai bună viață pentru ea. Asta e adevărata întrebare pe care o pune serialul. Nu spunem că ar trebui să pleci cu orice preț. Dimpotrivă. Sora ei, Cristina, e genul de persoană care nu va pleca niciodată. E bucureșteanca totală. Cred că ce le unește pe cele patru femei este faptul că toate caută un mod de a-și atinge potențialul. Știu că au talent, că au ce zice, și caută un spațiu sigur de manevră. Rux e numele din titul, dar Cristina, care pare mai puțin focusată, de fapt are mari ambiții la televiziunea la care lucrează și vrea să și câștige dragostea tatălui lor. Avem și tema aceasta a familiei, care funcționează și pentru Denisa, marele designer privilegiat care are și ea problemele ei — nu sunt financiare, dar au de-a face cu tatăl ei și mama ei vitregă, și cu lupta asta de a fi luată în serios din perspectiva profesiei. La fel cu Liliana, care trebuie să se dovedească puternică.
Ioanina Pavel: Dacă nu știți povestea, e despre patru femei. Se numește Ruxx pentru că poate avem 20 la sută mai mult despre personajul lui Rux, dar celelalte trei sunt foarte prezente și poveștile lor se întrepătrund — de acolo vine drama. Femeile care au participat în procesul creativ au influențat toată povestea, fiecare aduce ceva din propria viață. Aceste patru femei sunt cu adevărat reprezentative pentru ce înseamnă să fii femeie în România azi.
AperiTIFF: Cred că mai ales aici, în Europa de Est, această reprezentare este rară și prost făcută. E important să fie arătate pe ecran aceste probleme…
Johnathan Young: E interesant și perfect adevărat ce zici. Noi facem și seriale în engleză și avem o companie americană care face versiunile în engleză. Aseară, a trebuit să le explicăm la telefon unde e drama din Ruxx și că drama e mult mai evidentă publicului românesc decât altor europeni. Drama relațiilor, a găsirii potențialului — toate astea arată altfel din punct de vedere narativ în America. N-am putea avea un serial, un format ca Generation în București. Ruxx e pentru publicul românesc. Asta e și idea.
AperiTIFF: Crezi că publicul străin va descoperi o altă fațetă a țării noastre prin Ruxx?
Johnathan Young: Chiar sper. Și nu vrem să distorsionăm imaginea României, dar românii au tendința să vadă numai ce e rău. Mai ales bucureștenii. Dar nici nu vrem să facem astfel încât să zică lumea de dinafară: Stai puțin, e foarte cool! În România sunt imagini frumoase, răsăritul și apusul sunt minunate. Avem unul în serial care i-a făcut pe cei care l-au văzut să zică: “WOW Asta e Bucureștiul, arată incredibil!” Și să înceapă să recunoască lucruri din oraș. Soundtrack-ul este special, aproape tot format din muzica unor artiști contemporani români, doar unul sau doi în engleză, foarte pop. Publicul internațional a reacționat bine, e o muzică foarte optimistă, plină de bucurie. E o decizie conștientă să facem atmosfera mai românească. La fel cu locațiile și distribuția, costumele și decorurile.
Ioanina Pavel: Cred că nu arată complet diferit. Vrem să fie colorat, plin de muzică, să stea la fel de bine pe platformă alături de orice alte seriale occidentale. Dacă-l vezi dublat, să nu simți diferența. Cei din alte țări să-l vadă doar pentru poveste, să vadă că nu e un serial care arată țările din est pline de prostituate, proxeneți și dealeri, cum se face de obicei. Sperăm ca lumea să vadă o versiune mai realistă a României.
Episodul pilot RUXX (2021), în regia Iuliei Rugină și a lui Octavian Gheorghe, va fi difuzat astăzi, de la 20.00, la cinematograful Florin Piersic. La proiecție vor fi prezenți: regizorii Iulia Rugina și Octavian Gheorghe, actorii Raluca Aprodu, Ioana Bugarin, Alec Secăreanu, Madalina Craiu, scenarista Vera Ion și editorul Mihai Codleanu.