1971 – se lansează Moarte la Veneția/Morte a Venezia, unul dintre ultimele filme regizate de Luchino Visconti, regizor italian recunoscut pentru filmele sale în venă neorealistă precum Obsesie/Ossessione și Pământul se cutremură/La terra trema sau pentru filmul său istoric Ghepardul/Il gattopardo. Dar Cel mai frumos băiat din lumenu este despre Visconti, ci despre unul dintre actorii principali din Moarte la Veneția – suedezul Björn Andrésen.
Documentarul Kristinei Lindström și a lui Kristian Petri dezvoltă un interes pentru parcursul tânărului Björn, din momentul în care este descoperit de Visconti și până astăzi, când încearcă să se reconcilieze cu trecutul. Prima parte a filmului iluminează asupra fascinației regizorului pentru Björn, pe care chiar el o definește, într-unul din materialele de arhivă, ca nefiind nici romantică, dar nici erotică. Chipul și corpul lui Björn sunt, nu numai de Visconti, ci de lumea întreagă (mai ales în Japonia, unde Björn devine prototipul unui personaj dintr-un anime) ținte ale scopofiliei. Lindström și Petri insistă asupra acestui aspect – colând materiale de la audiții, de la filmări, în care Björn este observat și reobservat. Cel mai frumos băiat din lumese îndepărtează de reciclarea filmărilor în manieră cornelliană, ca în Rose Hobart, și inițiază propriul proces de investigație asupra modului în care figura lui Björn a fost exploatată în cinema, în media, concentrându-se asupra urmărilor psihologice și emoționale ale actorului.
Cel mai frumos băiat din lume descrie cum exploatarea imaginii lui Björn conduce către o schismă în felul în care acesta se identifică cu propria persoană. Este povara multor copii vedetă, dar filmul nu se aventurează în a compara sau a pune în context. Lindström și Petri sunt foarte atenți asupra lui Björn, deplasându-se de la momentul întâlnirii cu Visconti către prezent.Concluziile sunt previzibile. Documentarul arată că Andresen ar fi fost mult mai fericit dacă nu l-ar fi cunoscut niciodată pe regizorul Visconti, pe care l-a numit “prădător cultural”. Regizorul a fost criticat pentru că l-ar fi tratat pe adolescent ca pe un obiect, apreciind doar înfățișarea lui, nu și talentul său actoricesc.
Cel mai frumos băiat din lume (2021, r. Kristina Lindström și Kristian Petri) va fi proiectat duminică (25 iulie), de la orele 22:00, la UBB Open Air. A doua proiecție va avea loc sâmbătă (31 iulie), de la orele 21:00, la Cercul Militar.