În tradiția filmelor neo-noir cu maguli pentru care călătoriile transatlantice sunt la ordinea zilei, The moneychanger (Así habló el cambista) pune lumina pe Humberto Brause (Daniel Hendler), un cinic orchestrator de escrocherii financiare. Filmul, regizat de Federico Veiroj și bazat pe romanul omonin al scriitorului Juan Enrique Gruber, e un punct de oprire în cinemaul uruguayan contemporan.
Veiroj se joacă cu timpul, teleportându-l pe Brause de la o perioadă la alta, iar cu fiecare săritură devine din ce în ce mai cărunt și mai predispus la atacuri de inimă. Ascensiunea lui Brause se produce în anii ’70, deceniu zguduit de explozia fraudelor pe piața financiară a continentului sud-american. Finanțat de propriul socru, Brause se întrece cu pericolul ademenit de numeroasele spălări de bani, amenințându-și nu doar viața, dar și relațiile cu familia sa, îndeosebi cu soția Gudrun (Dolores Fonzi). Călătoriile personajului în jurul lumii, împreună cu afaceriști și criminali, scurta încarcerare și spitalizările sunt întotdeauna însoțite de voice-over-ul său. Rememorează cu distanță sarcastică, dar umană, ce se află în spatele acțiunilor care-l compromit pe zi ce trece. Felul în care Hendler își interpretează personajul inspiră o pierdere a magnatului în spațiu, o disociere de persoana sa. Conștient că devine prada afacerilor-bombă-cu-ceas, cafelelor târzii și nicotinei, Brause nu face niciun pas înapoi.
Acest ansamblu dramatic este elegant descoperit de mișcări ușor-dinamice de cameră, care inundă spațiile imense ale băncilor sau comode ale apartamentelor, în care se fumează la fel de mult ca în oricare alt noir respectabil. Entuziaștii Narcos ar trebui să fie de nelipsit.
Filmul rulează luni (3 august), de la ora 00:00, la Episcopia Unitariană.