Zece hibride pentru competiția What’s Up, Doc?

Competiția de documentar What’s Up, Doc? revine al treilea an la rând cu zece filme de lungmetraj care își propun să testeze limitele genului, fie prin teme sensibile sau controversate, fie prin forma lor hibridă ce incorporează scene lirice, care se întretaie cu ficțiunea. Printre cele zece titluri se strecoară chiar și o ficțiune, deghizată într-un documentar vérité

Astfel, Categoria Pană (The Featherweight) este o ficțiune camuflată în documentar datorită imaginii și stilului actorilor de a interacționa cu camera. „Documentarul” prezintă încercarea boxerului Willie Pep (notoriu pentru numărul de meciuri câștigate, dar și pentru încăpățânare) de a reveni la faima din tinerețe. La capătul opus al genului, dar tot despre o revenire târzie, documentarul Muzică din pahare (Glass, My Unfulfilled Life) îl surprinde pe Rogier în mijlocul crizei vârstei mijlocii, când frica de a muri în mediocritate îl împinge să lase totul pentru a se dedica visului lui din copilărie de a cânta la pahare într-o sală de concert. 

Mai departe, competiția What’s Up, Doc propune două documentare ai căror protagoniști sunt prinși, poate pentru totdeauna, în cercul otrăvit al mediului în care au crescut. Kix și Alice On & Off îi urmăresc pe Sanyi de la 6 la 18 ani, respectiv pe Alice de la 18 la 27 de ani, lăsând mâna destinelor lor să ducă documentarele într-o direcție sau alta, fără a interveni în viețile și deciziile lor. 

Două documentare din competiție își pun întrebarea: există (sau ar trebui să existe) o limită până la care poți profita de emoțiile umane? Zona de conflict (Danger Zone) explorează scena turismului de război și pe câțiva dintre clienții fideli ai agențiilor care îi duc în zone de conflict cu risc mare.  Este un titlu riscant care pune în balanță adrenalina de care au nevoie clienții și „oferta globală“ și ne îndeamnă să observăm care din ele atârnă mai greu.

Tu pentru Eternitate (Eternal You) cercetează fenomenul adus de Project December, un soft de inteligență artificială care mimează felul în care oamenii vorbesc prin mesaje – limbajul, particularitățile scrierii lor, a tonului. Project December e văzut ca o mană cerească de mii de oameni care și-au pierdut pe cineva apropiat; îndoliații hrănesc softul cu mesaje ale celor morți, ca mai apoi să fantazeze că „vorbesc” cu cei de care le e dor. 

Pe alte două documentare le străbate același fir roșu, și anume felul în care învățăm despre moarte și, mai apoi, o acceptăm ca o realitate a vieții noastre. Documentarul April in Franța (April in France) o urmărește cu grijă și tandrețe pe April, care crește în fața noastră și învață, odată cu mutarea într-un orășel mic și pitoresc, despre bunicul ei și viața pe care el a dus-o mult înainte ca ea să fie pe lume. În schimb, relația cu moartea e alta la bătrânețe, mai ales când l-a luat de lângă tine pe cel pe care îl iubeai cel mai mult. Ecoul Tău (Echo of You) spune câteva povești de dragoste adevărată, imperfectă și grea, care durează până la bătrânețe. Documentarul tratează cu o tandrețe infinită atât viața și dragostea, cât și moartea și durerea. 

Casablanca e tot un documentar despre o poveste de dragoste, deși una atipică și sfâșietoare. Fouad și Daniela par a fi cei mai singuri doi oameni de pe pământ, dar se găsesc, se descoperă și se sprijină unul pe celălalt, în ciuda tuturor diferențelor lor. În schimb, La Reine își face loc într-o comunitate strâns unită, în miezul căreia e Ian, un personaj paradoxal ce pare că trăiește undeva între trecutul său boem și prezentul său ce se deteriorează rapid. 

Cele zece documentare din competiția What’s Up, Doc? pot fi vizionate până sâmbătă, 22 iunie, la Cinema ARTA. 

0 replies on “Zece hibride pentru competiția What’s Up, Doc?”