Tár

Todd Field’s TÁR will have its world premiere at the Venice International Film Festival. Cate Blanchett stars as Lydia Tár in director Todd Field's TÁR, a Focus Features release. Credit: Florian Hoffmeister / Focus Features

Despre cel de-al treilea film al actorului devenit regizor Todd Field, Martin Scorsese a zis că norii întunecați s-au ridicat din calea viitorului cinematografiei atunci când l-a văzut. Nori care probabil că au coborât la loc, măcar parțial, atunci când Field a anunțat că Tár va fi, cel mai probabil, ultimul său film. Însă ce a fost făcut rămâne făcut, iar Scorsese are dreptate: Tár operează la un cu totul alt nivel, dovedind niște abilități regizorale aproape dispărute în ultimii ani.

Ca filmele sale anterioare, la fel de excelentele In the Bedroom (2001) și Little Children (2006), Tár nu vine cu răspunsuri clare la întrebările pe care le ridică. La un moment dat, protagonista spune că Bach era conștient că „întrebările sunt cele care îl angrenează pe cel care ascultă, niciodată răspunsul.” Iar Tár funcționează în aceeași direcție: vine cu o sumedenie de întrebări care nu au cum să se stimuleze, iar abținându-se de la a ajunge la concluzii directe nu are cum să nu rămână cu tine multă vreme.

Lydia Tár (Cate Blanchett în rolul carierei sale, ceea ce e greu de crezut când vine vorba de Blanchett) e o dirijoare de geniu, dar cu un caracter manipulator, care obține orice își dorește, indiferent de consecințe (consecințe care, indiferent de gravitatea faptelor, de cele mai multe ori nu există). Auto-intitulată o lesbiană „U-Haul”, e căsătorită cu prima violonistă (concert-maestro) a filarmonicii din Berlin, Sharon (Nina Hoss, și ea incredibilă), alături de care a adoptat o fiică, pe Petra (Mila Bogojevic).

În ciuda talentului imens, comportamentul său, atât în relațiile personale, cât și în cele profesionale, este de-a dreptul șocant. Renunță la foste iubiri, colegi și acoliți care nu mai servesc intereselor sale ca la șosete rupte. Într-o scenă care a făcut ocolul internetului (și cel din film, și cel din lumea noastră), în timp ține un masterclass la Juilliard, Tár umilește un student care nu-l mai consideră relevant pe Bach. Comportamentul său devine o carte deschisă: e brutală cu orice nu îi împărtășește credințele, iar acțiunile sale vor reveni să o bântuie, într-o coda pe cât de cruntă pentru ea, pe atât de ironică și de amuzantă pentru noi. 

Un film despre putere și efectele devastatoare pe care aceasta le poate avea asupra celor care o abuzează fără teamă, Tár are în centru unul dintre cele mai complexe și provocatoare personaje întâlnite în ultima vreme în cinema. Iar Todd Field e un dirijor la fel de genial precum protagonista pe care a creat-o: orchestrează elementele astfel încât îi reușește unul dintre cele mai memorabile filme făcute vreodată. De neratat.

Sâmbătă, 10 iunie, 15:15 

Cinema Florin Piersic

Joi, 15 iunie, 15:30

Cinema Florin Piersic

0 replies on “Tár”