Povestește-ne despre originile proiectului. Este pentru prima dată când lucrezi la un film de animație?
Este pentru prima dată când am făcut un film de animație după ce am terminat facultatea. Special la acest proiect este colaborarea cu o întreagă echipă, inclusiv cu actori. Am început să ne gândim, eu și echipa cu care am lucrat, încă din 2012 la concept și la subiect. A durat cinci ani până am terminat partea de pre-producție, iar pentru producția efectivă au fost necesari doi ani.
Cum s-a desfășurat întreg procesul?
Noi am făcut acest proiect puțin atipic. Din cauza timpului, fiecare membru al echipei a lucrat în paralel. Nicoleta Colopelnic a lucrat la scenariu în toți cei cinci ani, iar noi ne ocupam în acest timp de storyboard și concept-art. Am colaborat cu Tudor Câmpean și Alina Bradu pe partea vizuală, iar în momentul în care a ajuns într-o fază coerentă, l-am prezentat lui Cristi Hordilă, care ne-a pus în legătură cu Tudor Giurgiu. Ar fi fost imposibil de dus până la capăt fără sprijinul unui producător care să ne ajute cu obținerea finanțării de la CNC. În timp, s-au alăturat Claudiu Chelaru și Ioana Oros. Pe partea de sunet am avut un noroc foarte mare prin implicarea lui Ioan Filip și Dan-Ștefan Rucăreanu. Tot lucrul la film a fost o serie de întâmplări fericite. Matei Vasilache, care a făcut muzica. Adriana Bumbeș, producătoarea noastră, care a fost alături de noi la fiecare pas. A fost important ca tot timpul să existe o comunicare bună. Am avut foarte mare încredere și toți m-au ajutat să trec peste nesiguranța pe care o aveam apropo de regie. Filmul nu s-ar fi întâmplat fără ei.
Dialogurile din film au o poeticitate și replicile rimează constant. Care sunt motivele acestei alegeri?
Inițial povestea nu avea acest caracter de poem epic. Structura era aceeași: avem acest personaj care trece prin diferite instanțe. Ne-am dat seama că o problemă pe care nu știam să o gestionăm era ritmul dat de dialoguri. Nicoleta a venit cu ideea dialogului în versuri. Mai apoi am adăugat imaginile în ritmul deja construit.
Construcția imaginilor și a sunetului este impecabilă. Multe dintre spațiile vizitate create amintesc de distopicul din filme ca Blade Runner, Star Wars. Cu ce referințe ai lucrat?
Au existat un noian de referințe. E straniu ce spui despre Blade Runner pentru că eu cred că sunt singurul din echipă care nu a văzut niciunul dintre cele două filme. Lumea din film fiind anacronică, am lucrat cu referințe diferite pentru fiecare parte. Filmul poate părea ecletic. O altă idee care mă fascinează de mult timp este dansul macabru – unde protagonistul confruntă diferite personaje din viața de zi cu zi și există mereu un schimb de replici versificate. Cântecul Ninei Simone, Sinnerman, m-a inspirat foarte mult. De aici se trage esența trecerii dintr-o lume în alta.
Cum ai descrie Moartea și Cavalerul pentru cineva care nu a mai văzut niciodată un film de animație românesc?
Nu m-am gândit niciodată la asta. E un film sumbru, sinistru chiar. Nu cred că pot să descriu filmul în câteva cuvinte, dar sper să fie o experiență înspăimântătoare. Și îmi doresc ca fiecare spectator să extragă din el ceea ce găsește de cuviință.
Povestește-ne despre originile proiectului. Este pentru prima dată când lucrezi la un film de animație?
Este pentru prima dată când am făcut un film de animație după ce am terminat facultatea. Special la acest proiect este colaborarea cu o întreagă echipă, inclusiv cu actori. Am început să ne gândim, eu și echipa cu care am lucrat, încă din 2012 la concept și la subiect. A durat cinci ani până am terminat partea de pre-producție, iar pentru producția efectivă au fost necesari doi ani.
Cum s-a desfășurat întreg procesul?
Noi am făcut acest proiect puțin atipic. Din cauza timpului, fiecare membru al echipei a lucrat în paralel. Nicoleta Colopelnic a lucrat la scenariu în toți cei cinci ani, iar noi ne ocupam în acest timp de storyboard și concept-art. Am colaborat cu Tudor Câmpean și Alina Bradu pe partea vizuală, iar în momentul în care a ajuns într-o fază coerentă, l-am prezentat lui Cristi Hordilă, care ne-a pus în legătură cu Tudor Giurgiu. Ar fi fost imposibil de dus până la capăt fără sprijinul unui producător care să ne ajute cu obținerea finanțării de la CNC. În timp, s-au alăturat Claudiu Chelaru și Ioana Oros. Pe partea de sunet am avut un noroc foarte mare prin implicarea lui Ioan Filip și Dan-Ștefan Rucăreanu. Tot lucrul la film a fost o serie de întâmplări fericite. Matei Vasilache, care a făcut muzica. Adriana Bumbeș, producătoarea noastră, care a fost alături de noi la fiecare pas. A fost important ca tot timpul să existe o comunicare bună. Am avut foarte mare încredere și toți m-au ajutat să trec peste nesiguranța pe care o aveam apropo de regie. Filmul nu s-ar fi întâmplat fără ei.
Dialogurile din film au o poeticitate și replicile rimează constant. Care sunt motivele acestei alegeri?
Inițial povestea nu avea acest caracter de poem epic. Structura era aceeași: avem acest personaj care trece prin diferite instanțe. Ne-am dat seama că o problemă pe care nu știam să o gestionăm era ritmul dat de dialoguri. Nicoleta a venit cu ideea dialogului în versuri. Mai apoi am adăugat imaginile în ritmul deja construit.
Construcția imaginilor și a sunetului este impecabilă. Multe dintre spațiile vizitate create amintesc de distopicul din filme ca Blade Runner, Star Wars. Cu ce referințe ai lucrat?
Au existat un noian de referințe. E straniu ce spui despre Blade Runner pentru că eu cred că sunt singurul din echipă care nu a văzut niciunul dintre cele două filme. Lumea din film fiind anacronică, am lucrat cu referințe diferite pentru fiecare parte. Filmul poate părea ecletic. O altă idee care mă fascinează de mult timp este dansul macabru – unde protagonistul confruntă diferite personaje din viața de zi cu zi și există mereu un schimb de replici versificate. Cântecul Ninei Simone, Sinnerman, m-a inspirat foarte mult. De aici se trage esența trecerii dintr-o lume în alta.
Cum ai descrie Moartea și Cavalerul pentru cineva care nu a mai văzut niciodată un film de animație românesc?
Nu m-am gândit niciodată la asta. E un film sumbru, sinistru chiar. Nu cred că pot să descriu filmul în câteva cuvinte, dar sper să fie o experiență înspăimântătoare. Și îmi doresc ca fiecare spectator să extragă din el ceea ce găsește de cuviință.
Moartea și Cavalerul este inclus în al treilea calup de scurtmetraje. Proiecțiile au loc miercuri (5 august), de la orele 21:30, la Iulius Parc Open Air și vineri (7 august), de la orele 23:45, la Colegiul Național „George Coșbuc”.