interviu cu regizorii Damian și Anton Groves
Spoturile din ultimii 8 ani de TIFF sînt regizate de ei. Între timp, au avut și altă experiență legată de festival, aceea de a cîștiga premiul Zilelor Filmului Românesc cu filmul regizat de ei, animația Opinci. I-am întrebat pe cei doi frați regizori ce înseamnă colaborarea cu echipa festivalului și această experință legată de campania de imagine.
Ce înseamnă pentru voi, sentimental și profesional, TIFF-ul?
E a opta colaborare a noastră cu TIFF-ul. Am crescut împreună de la prima noastră ediție, cea din 2014. În comparație cu atunci, cînd am avut parte de o filmare guerrila, pe ultima sută de metri, anul ăsta a marcat cea mai complexă producție dintre toate. A fost revigorant să regizăm promo-urile TIFF, an de an ne-am propus mai mult, am încercat noi genuri și abordări, moduri diferite de a sărbători cinemaul.
În 2015 ați regizat, cred, pentru prima dată spotul festivalului. Ce vă amintiți de la acea primă experiență?
În 2014, cu mai puțin de două săptămîni înainte de festival, Tudor Giurgiu ne-a contactat și ne-a rugat să îl ajutăm să facă un promo rapid, bazat pe o temă oarecum abstractă (Vlad Țepeș vs. Matei Corvin + ochelari 3D). Ne-am pus creierii în mișcare și am creat un promo la fel de abstract.
Anul acesta provocarea a fost și mai mare, pentru că este vorba despre o ediție aniversară. Cum ați ajuns la varianta asta de spot?
Sîntem mari fani Kubrick, așa că s-a potrivit perfect atît pentru noi, cît și pentru aniversarea TIFF – aveam nevoie de ceva epic și în același timp comic, cu dacii și monolitul într-o improbabilă juxtapunere care rescrie istoria și plasează TIFF-ul în centrul nașterii cinema-ului. Ne-am distrat foarte tare.
Ce înseamnă pentru voi, ca regizori, să vă ocupați de spotul unui festival de film?
Ne dă ocazia unui plonjeu anual în cultura cinema-ului și a unei continue explorări de teme și stiluri noi, în funcție de brief-ul pe care îl primim. În plus, avem marea șansă de a fi colaborat pe parcursul anilor cu actori nemaipomeniți și o echipă extrem de talentată și dedicată.
Care e lucrul cel mai neașteptat pe care l-ați auzit despre un spot de TIFF pe care l-ați făcut?
Am auzit nenumărate lucruri, de la bune, la rele și tot ce poate intra între cele două extreme. Dar cel mai surprinzător feedback vine, de obicei, de la Tudor și Mihai [Chirilov], poate ar trebui să îi întrebați pe ei.
Ați avut filme la festival, cum ați simțit TIFF-ul din postura asta?
Este extrem de satisfăcător să regizezi promo-urile TIFF, dar nimic nu se compară cu senzația pe care o ai atunci cînd vii cu un film la festival și cîștigi premiul Zilelor Filmului Românesc. Aceea a fost o ediție fabuloasă pentru noi!
Ce i-ați spune despre TIFF cuiva care nu știe nimic despre ce se întîmplă la Cluj?
Este un festival minunat pe care clar merită să îl experimentezi, măcar o dată. Vino să vezi cum se transformă orașul!
Află mai multe: Dacii, primii spectatori TIFF, în campania de imagine a celei de-a 20-a ediții