Michel Franco – un cinematograf al autenticității

Anul acesta regizorul, scenaristul și producătorul de origine mexicană Michel Franco va fi prezent la TIFF.22, unde va face parte din juriul competiției oficiale, iar cel mai recent film al său, Asfințit, face parte din programul festivalului, reunindu-i pe Tim Roth și Charlotte Gainsbourg.

Numele lui Michel Franco a dobândit o greutate în spațiul cinemaului contemporan prin polimorfismul tematic pe care acesta îl livrează, articulând problematici contemporane pe care viața, din când în când, ni le aruncă prin tot soiul de turnuri. Acesta a fost premiat la Cannes pentru trei dintre dramele sale: După Lucia (After Lucia, 2012), Cronic (Chronic, 2015) și Fiica lui April (April’s Daughter, 2017), pentru ca, în cadrul ediției TIFF.22, să ne încânte cu prezența sa în calitate de jurat al Competiției Oficiale.

Născut în 28 august 1979, regizorul, scenaristul și producătorul de origine mexicană a reușit, în mai puțin de 20 de ani, să-și articuleze propria nișă, explorând spații îndepărtate ale cinematografiei, începând cu filmul său de debut din 2009, Daniel & Ana (care trasează o incursiune în procesul de dezintegrare al unei familii), până la producția sa cea mai recentă, Asfințit, care va rula în cadrul TIFF.22. Cele dintâi interacțiuni cu cinematograful, după cum afirmă acesta într-un interviu acordat pentru Senses of Cinema, au marcat familiarizarea sa cu renumiții regizori Stanley Kubrick și Luis Buñuel, care l-au prins în acest roller coaster cinematografic.

Michel Franco at Cannes

Deși visa la o carieră de muzician, Franco a renunțat rapid la acest gând, reorientându-se cu patos în direcția cinemaului, pe care a început să îl exploreze sârguincios la vârsta de 19 ani. Individualizându-și stilul pe parcursul carierei, cumulând din ce în ce mai multă experiență, acesta vorbește despre instrumentarul său vizual afirmând următoarele: „Nu mai încerc să impun o estetică unui film. La începutul carierei aveam mai multe reguli, dar acum sunt foarte relaxat. Aveam mai multe referințe cinematografice, iar acum nu mai am niciuna. Împrumut mai mult din cărți decât din filme. Într-un fel, estetica filmelor mele e foarte aproape de felul meu de-a fi.”

Întrebat dacă își vede personajele ca pe niște ființe vulnerabile, Franco afirmă că în orice carte sau film bun protagoniștilor nu ar trebui să le lipsească o notă de sensibilitate care condiționează, în ultimă instanță, autenticitatea narațiunii. Afirmație valabilă și în cazul ultimei sale pelicule, Asfințit, care va rula la Cinema Florin Piersic luni, 12 iunie, unde îi puteam vedea pe Tim Roth și pe Charlotte Gainsbourg jucând rolul unui cuplu în timpul vacanței lor idilice din Acapulco care este întreruptă brusc de un eveniment catastrofal. Astfel, acesta încearcă, prin recurența subiectelor cu care ne confruntăm în viața de zi cu zi, să construiască un peisaj credibil, țintit spre un scop anume: „De fiecare dată când fac un film, când scriu, trebuie să fie ceva specific. Eu sunt cel care face alegerile. Cred că este important ca fiecare spectator să-și regăsească persoana reflectată în personajele pe care le aduc pe ecran, împărtășind, atât cei din fața ecranului, cât și cei din spatele lui, trăiri și experiențe comune.” 

Pe durata vizitei sale la TIFF, Michel Franco va susține și un masterclass de regie pentru studenții la film din Cluj-Napoca. 

0 replies on “Michel Franco – un cinematograf al autenticității”