Robi URS

Sînt imperfect și așa sper să rămîn

Ai fost selectat în programul Berlinale Talents, care „antrenează” an de an, în cadrul Berlinalei, tineri actori și cineaști din toată lumea. Ce înseamnă pentru tine acest program?

Berlinale Talents este un vîrf la care nu aș fi sperat, cel puțin nu prea curînd. Programul reunește profesioniști de talie internațională pentru a-i face cunoscuți. Cu siguranță, pentru mine este un punct de cotitură în cel mai pozitiv sens.

Care e definiția actorului „neprofesionist” pentru tine?

Actor „neprofesionist”, cel puțin la noi în țară, este acel om care nu are studii de specialitate recunoscute de către Ministerul Educației și care nu trăiește în mod direct din asta. Eu am urmat cursurile de actorie ale școlii InLight, unde am avut oportunitatea de a lucra cu oameni pasionați și foarte buni pe metoda pe care o aplică. Noi, la InLight, facem glume și zicem că sîntem imperfecți. E chiar motto-ul cu care ne promovăm festivalul: „Festival de piese imperfecte”. Sînt imprefect și așa sper să rămîn. Cred că nu încetezi să înveți niciodată.

Ce a fost înainte de actorie și cum te-ai apucat de asta?

Fiind absolvent ale unei facultăți de marketing, am lucrat pentru diverse companii în acest domeniu, dar și în publicitate. Dorința pentru a face actorie și a o cunoaște venea de mai demult. Acum 6 ani, la recomandarea unei bune prietene de-a mea, Miruna Dumitrescu, m-am înscris la școala InLight. Și, din acel moment, mi-am dat seama că asta fac vreau să fac. Am fost implicat în mai multe spectacole de teatru, scurtmetraje și lungmetraje iar de 5 ani, respectiv doi ani, mă ocup de partea administrativă a școlii și țin  cursuri la modulul de începători.

Ai mai fost la Berlin cu Ilegitim (regia Adrian Sitaru). Ce poți spune despre festival?

La Berlin, am luat pentru prima dată contactul cu un festival de film international. Țin minte că premiera mondială a avut loc la sala Zoo Palast, o sală de cinema impresionantă, cum nu mai văzusem. E, pentru mine, cel mai bun festival de film pentru că mi se pare ușor mai neconvențională în comparație cu alte festivaluri de categoria A. Am avut de exemplu norocul să prind un loc la conferința regizorului Thomas Vinterberg, care a vorbit despre vizunea lui în ceea ce privește relația actor-regizor, foarte similar cu ce experimentasem în lucrul cu Adrian Sitaru. De atunci am mai ajuns o dată la festival, anul trecut, cînd Alina Grigore a fost selectată pentru Berlinale Talents pentru regie. Am avut șansa de a vedea multe filme și să particip la conferințe și chiar un workshop pe actorie.

Ce ai învățat în anii ăștia de cînd te-ai apucat de actorie?

În cei șase ani petrecuți la InLight, am învățat despre mecanismele scenice și traseele psihologice prin care trece un actor. Am înțeles de asemenea cum să analizez procesul scenic astfel încît să folosesc toate uneltele pe care le am la îndemînă în favoarea trupei cu care lucrez și a proiectului nostru – fie el spectacol de teatru sau film. Este un raspuns generic și destul de general, pentru că înveți conceptele din spate prin foarte multe jocuri și exerciții de actorie, lucru pe scene, repetiții pentru spectacol și în ultima fază contactul cu publicul. Am avut șansa de a învăța toate aceste lucruri de la oameni foarte pasionați și foarte pregatiți, atît din punct de vedere pedagogic, cît și din punctul de vedere al relației actor-regizor, iar aici aș vrea să îi mulțumesc Alinei Grigore pentru tot suportul pe care l-a avut pentru mine cît și lui Adrian Sitaru pentru experiența din care am învățat atît de multe în cadrul proiectului Ilegitim.