TIFF aduce la cea de-a 24-a sa ediție patru expoziții de fotografie, printre care și Greatest Clicks al artistului Hajdu Tamás. Ochiul mecanic al camerei sale surprinde o Românie tragico-comică, uneori fără simțul ridicolului, alteori surprinzătoare, dar, fără îndoială, o realitate pe care tindem să o trecem cu vederea deseori.
„Străinii văd ironia ca poezie vizuală, românii o iau mai personal.”
Ați declarat pentru revista 1x că, deși nu aveți o fotografie preferată, țineți deosebit de mult la cea făcută cu câinelui dumneavoastră, Beastie. Preferați să fotografiați lucrurile pe care deja le cunoașteți sau pe cele pe care le descoperiți pe parcurs, în cartierele orașului Baia Mare?
Prefer să fotografiez ce cunosc, dar să le privesc ca și cum le-aș descoperi pentru prima dată. Fotografia cu Beastie e un exemplu bun: era ceva banal, dar în acel moment a devenit o scenă cu umor involuntar și emoție. Îmi place să surprind și orașul, dar cu ochiul cuiva care trăiește în el și tot mai găsește lucruri neașteptate.
Spuneați pentru DoR, în 2016, că aveți de obicei o „grădină zoologică” în apartamentul de bloc. Câte animale de companie aveți acum?
Între timp ne-am mutat la casă, au apărut și iepuri, și o rață, pe nume Supiță. Acum am trei teckeli în total, un gecko și un cameleon. Teckelii sunt colaboratori constanți în fotografie, deși ei n-au semnat niciun contract. Gecko-ul e mai rezervat, dar foarte fotogenic când stă nemișcat sub neon. Deci, da, „grădina zoologică” a rămas, doar s-a diversificat.
Considerați că stilul dumneavoastră ar fi fost diferit dacă nu ați fi locuit în Baia Mare?
Cu siguranță. Baia Mare e scena mea, o combinație de postcomunism, normalitate absurdă și detalii care trec ușor neobservate. Dacă aș fi locuit în altă parte, poate aș fi făcut alt tip de fotografie sau m-aș fi pierdut printre clișee urbane. Orașul m-a „format” vizual.
Ce înseamnă pentru dumneavoastră the perfect click?
Click-ul perfect e atunci când întâmplarea, lumina și povestea se aliniază într-o fracțiune de secundă. Nu are neapărat legătură cu tehnica, ci cu acel ceva care face ca o imagine să nu mai aibă nevoie de explicații. Când te oprești din scroll și zâmbești, acela e un click reușit.


Ce moment din copilărie credeți că v-a declanșat această pasiune pe care o practicați de peste două decenii?
Am crescut cu aparatul foto lângă mine. Poate mai degrabă o observație constantă, întotdeauna mi-au plăcut detaliile: o față, o postură, o situație absurdă care trece neobservată. A venit firesc, nu dintr-un moment wow, ci din obișnuința de a observa.
Sunteți cunoscut pentru fotografiile ironice, uneori sumbre, ale vieții din Baia Mare. Pozele dumneavoastră sunt predominant colorate, dar cu un aer melancolic. Cum v-ați descrie stilul?
L-aș numi fine art documentar. Sunt fotografii despre oameni, spații, tăceri și absurdul vieții de zi cu zi. Culoarea e acolo, dar nu e veselă. E o culoare care te face să ridici din sprânceană, nu să râzi în hohote, deși, cum a zis scriitorul maghiar Karinthy Frigyes, „cu umorul nu glumesc.”
Ați observat vreo diferență între modul în care creațiile dumneavoastră sunt percepute de cei din afară, față de cum sunt percepute în România?
Da, există o diferență. Publicul din afară vede aceste imagini ca pe ceva exotic, pline de autenticitate est-europeană. În România, uneori oamenii se simt prea familiari cu subiectele și au tendința să spună „știu locul ăsta”, dar fără să vadă umorul din spatele lui. Străinii văd ironia ca poezie vizuală; românii o iau mai personal.
Când a fost momentul în care v-ați zis I’ve made it?
Poate când am ajuns finalist la Sony World Photography Awards. Ăla a fost un semnal că imaginile mele au trecut dincolo de Baia Mare. În 2012-2013, Sony World avea un vibe mai puternic față de cel din prezent, iar poza mea cu vagonul 7 a fost foarte mediatizată. Sincer, de fiecare dată când cineva se oprește la o fotografie și zâmbește, e o mică validare că „merge”.
Caseta informativă:
Expoziția Greatest Clicks a lui Hajdu Tamás se poate vedea pe toată perioada festivalului (13-22 iunie 2025) la Muzeul de Artă (Piața Unirii 30), între orele 10:00-18:00. Fotograful Hajdu Tamás se va alătura publicului la Muzeul de Artă marți, 17 iunie, începând cu ora 18:00, pentru un artist talk.