Adaptând romane, folclor și self-help religios pentru marele ecran cu ironie și flair personal, Rainer Sarnet e regizorul în permanentă căutare de noi rețete, de la modernizare, la horror, la kung-fu călugăresc. De fiecare dată mai ciudat, de fiecare dată nespus de captivant.
O critică adusă adesea acelor regizori care ajung să fie numiți auteur-i este că aceștia se complac, repetând mereu aceleași povești, aceleași teme, același ton. Rainer Sarnet se află în acel aer rarefiat al unui auteur imprevizibil, mereu în căutarea a ceva nou. Acest lucru ar fi putut fi evident încă de dinainte să-și înceapă cariera de regizor – Sarnet a petrecut un an lucrând într-un studio de animație înainte de a se reprofila înspre filmul live action.

Odată ajuns la cârma propriilor proiecte, Sarnet a construit încetișor un public fidel în Estonia sa natală, pătrunzând pe scena mondială cu Idiotul (2011), o reinterpretare contemporană a romanului lui Dostoievski. Adaptând și regizând romancierul rus în secolul 21 este un punct natural de plecare pentru munca lui Sarnet, deoarece acesta s-a declarat în permanență ghidat de credință, deși filmele sale relevă că acest ghidaj nu este niciodată orbitor sau dominator.
Explozia în popularitate a lui Sarnet vine cinci ani mai târziu, în 2016, cu Noiembrie, un Vrăjitoarea (r. Robert Eggers, 2015) estonian centrat în jurul monstrului folcloric Kratt, un proto-robot cu AI demonic. Filmul e departe de a fi un film de groază folcloric oarecare, mizând intens pe o identitate vizuală alb-negru totalmente răpitoare, actorie amatoricească și o doză stranie (dar primitoare) de umor. Credința se regăsește și ea în acest peisaj istoric, de data aceasta la intersecția cu un ocultism autentic estonian.
După o adaptare curajoasă și un folk horror, pasul următor vine dintr-o cu totul altă sferă de influență. De data asta, Sarnet îmbină filmele Wuxia ale anilor ’70 cu călugării ortodocși, pornind de la cartea Not of this World de Andrey Shapoval. Filmul are tot glitz-ul unui film de acțiune hollywoodian, dar propulsat într-un spațiu de kitsch slavic nerușinat (în cel mai bun sens cu putință).
Idiotul
Marți, 17 iunie, ora 16:45 – Cinema ARTA
Duminică, 22 iunie, ora 10:00 – Cinema Victoria
Noiembrie
Marți, 17 iunie, ora 22:15 – Universitatea Sapientia
Lupta invizibilă