Din interior despre Transylvania Pitch Stop

La TIFF Industry Hub, zumzetul sălii unde se desfășoară sesiunea de one-on-one a programului Transylvania Pitch Stop este atât de plăcut, încât aproape pare că discuțiile sunt casual – însă ele sunt cât se poate de importante: aici se discută viitorul unor filme de lung-metraj ce urmează să fie realizate.

Aici, reprezentanți ai celor doisprezece proiecte aflate în pre-producție incluse în program (10 proiecte de film internaționale pre-selecționate, cât și două proiecte locale din România și Republica Moldova, selecționate după cele 4 zile de workshop TPS)  se află în discuții cu producători, sales agents și distribuitori din jurul lumii, discutând despre posibile modalități de a încheia parteneriate pentru co-producții, despre finanțări și viabilitatea filmelor. De dimineața, între orele 10:00 și 13:30 a avut loc sesiunea de pitching a programului, unde duo-uri de regizori și producători tineri și-au prezentat ideile, scenariile și nevoile unui public format din specialiști ai industriei de film, iar formatul tip speed dating al evenimentului le permite echipelor de cineaști să discute direct cu cei care le pot oferi sprijin pentru dezvoltare. Ghidul de industrie oferit participanților arată că membri ai industriei de film din 33 de țări de pe patru continente participă la forum, printre ei numărându-se nu doar case de producție și distribuție, dar și reprezentanți ai unor centre naționale de cinematografie, studiouri de imagine, VFX și sunet, selecționeri de la alte festivaluri importante (Toronto, Varșovia, Vilnius etc.) cât și reprezentanți ai altor workshopuri europene dedicate dezvoltării de proiecte.

Pe parcursul workshop-ului Transilvania Pitch Stop, echipele celor cinci proiecte locale selecționate (Horia, Metamorphosis, October, Santa Barbara și The Mind Patrol) au avut ocazia de a lucra atât pe structura scenariilor lor și pe formule de storytelling, dar și să își îmbunătățească skill-urile de prezentare pentru pitch-uri. Pentru cei nefamiliari cu termenul de pitch, acesta este o prezentare succintă a unui viitor proiect, a țelurilor sale și a modului în care va fi realizat. Deobicei, o sesiune de pitching include multiple proiecte care urmează să fie analizate de un juriu specializat, care desemnează premii celor mai bun participanți – premii care fie constau în servicii de producție sau post-producție, sau chiar sume de bani care să faciliteze procesul de realizare a viitorului film.

La workshop, cei doi traineri au fost Cristian Routh, un consultant de scenarii cu o experiență vastă în domeniu (inclusiv cea de director de selecție al European Script Fund, unde a fost consultant pentru mari filme precum Breaking the Waves sau Orlando) și Konstantinos Kontovrakis, critic de film, organizator de festivaluri și producător. Premiile aflate în joc pentru participanții workshopului sunt participări la diverse programe destinate pre-producției la unele din cele mai mari festivaluri europene, precum un loc la pitch-ul de la Cottbus, sau o rezidență Villa Kult la Berlinale. În etapa finală, alături de celelalte 10 proiecte, cele două filme locale intrare în competiție – Santa Barbara (r. Anatol Durbală, Republica Moldova, al doilea lung-metraj) și The Mind Patrol (r. Tudor Botezatu, România, primul lung-metraj)  – vor avea șansa de a câștiga un premiu de dezvoltare de co-producții oferit de Eurimages, în valoare de 20.000 de euro, fie servicii de pre-producție în valoare de 25.000 de euro și un cash prize de 5.000 de euro oferit de Chainsaw Europe. Premiul care va stabili câștigătorii este format din Uldis Dimisevskis (Centrul Național de Film, Latvia), Cedomir Kolar (A.S.A.P. Films) și Nadia Turincev (Rouge International) – iar rezultatele vor fi anunțate diseară, în cadrul Galei de Închidere a TIFF.17.

A fost greu să ne strecurăm printre discuțiile intense pe care le purtau regizorii-producători cu specialiștii internaționali, însă am reușit să vorbim puțin despre experiența Transylvania Pitch Stop cu Ana-Maria Comănescu și Carla Fotea, care au participat la primul lor pitch destinat lung-metrajului Horia, care va fi debutul Anei (cunoscută pentru scurt-metrajele Te mai uiți și la om; Pipa, sexul și omleta) în lung-metraj.

„Pentru mine a fost foarte util workshopul, pentru că am avut doi traineri foarte buni,” povestește Ana-Maria Comănescu.

„Christian, cu care am lucrat pe script development, mi-a dat niște sfaturi foarte utile și chiar a înțeles ce film vreau să fac și a știut să mă ajute să-mi găsesc un loc pentru idei pe care le aveam deja, dar nu știam exact cum să le pun în proiect. Și m-a ajutat tare și Konstantinos, pentru că nu am mai fost niciodată la un pitch și la început mă bălbâiam și ma blocam, nu mai ziceam nimic, și până azi, adică în cinci zile, chiar m-a ajutat să am un pitch ok, să prind încredere și curaj.”, a continuat ea.

„A fost foarte util pentru că a fost prima oară când proiectul a ieșit în lume. Am primit feedback foarte bun, pozitiv, ceea ce ne și motivează și încurajează pentru etapele următoare ale pregătirii proiectului. Cred că ne-a folosit amândurora să vedem reacții și să primim feedback. E clar că mai avem destul de mult până vom finaliza proiectul acesta, dar ne bucurăm că am început aici, într-un mediu prietenos și relaxat. A mers foarte bine”, a conchis și Carla Fotea.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *