Assi Dayan

Mai întâi port-drapel al cinematografiei zioniste și devenit apoi una dintre cele mai critice voci din cultura israeliană, Assi Dayan poate fi considerat și o emblemă a filmului israelian și a drumului urmat de acesta din anii ’60 încoace.

Fără doar și poate, a fost cel mai prolific reprezentant al cinema-ului și al televiziunii israeliene, activând ca actor, scenarist și regizor în peste 70 de producţii. Dayan a fost fascinat de film și a demonstrat o înţelegere profundă, aproape instinctivă a mediului cinematografic.

A fost un cineast devotat, un regizor intelectual care a gândit, trăit și respirat cea de-a șaptea artă 24/7. Nu a primit niciun fel de educaţie de specialitate, a fost un autodidact complex ce a continuat să exploreze și să evolueze.

Avea cunoștinţe impresionante despre istoria filmului, și peliculele sale sunt presărate de influenţe și trimiteri la titluri clasice. A fost un Autor. Membru al uneia dintre cele mai influente dinastii din Israel, atât pe plan politic cât și cultural, Dayan a fost fiul lui Ruth, o pionieră într-ale modei, și al lui Moshe, un lider militar și ministru în Guvern.

În adolescenţă a început să scrie poezii și, după încheierea studiilor universitare, s-a îndreptat către o carieră actoricească, apărând în filme israeliene de război precum He Walked Through the Fields (1967), dar și în producţii internaţionale alături de legende hollywoodiene precum John Huston și Jules Dassin.

În anii 1970 a început să-și scrie și să-și regizeze propriile lungmetraje. După două încercări ambiţioase (Crime on Delivery, Saint Cohen), s-a îndreptat către filme ceva mai comerciale, cu comedii și muzicaluri precum Halfon Hill Doesn’t Answer (1976) și The Hit (1979), transformându-și talentul și inteligenţa unice în succese de casă locale.

După ce s-a afirmat drept un actor de renume și a regizat filme de succes de-a lungul anilor ’80, Dayan a vrut să demonstreze că talentul său cinematografic nu se limitează la divertisment și astfel a scris și regizat ceea ce avea să devină cel mai bun film al său, Viaţa văzută de Agfa (1992). În acest film a creat o poveste apocaliptică ce descrie o singură noapte dintr-un bar din Tel Aviv, plină de ironie, durere și mai ales umanism.

A continuat să exploreze societatea israeliană cu multă ironie și simţ critic, însă într-o manieră mult mai comică, în următoarele sale două pelicule, O pătură electrică numită Moshe (1994) și Mr. Baum (1997) care, împreună cu Agfa, constituie seria cunoscută drept Trilogia Assi Dayan. În ultimele două decenii Dayan a continuat să joace în filme, însă cariera sa regizorală s-a diminuat, în cea mai mare parte datorită sănătăţii sale din ce în ce mai precare. Însă a reușit să finalizeze Dr. Pomerantz (2012), o comedie macabră existenţială care s-a dovedit a fi cântecul său de lebădă. A murit în 2014, la numai 68 de ani. Îmi doresc să fi rămas cu noi puţin mai mult și să fi regizat mai multe filme. Întotdeauna am simţit că mai avea multe de spus.

FILMOGRAFIE / FILMOGRAPHY

Dr. Pomerantz (2010)

The Gospel According to God (2002)

Mr. Baum (1997)

Electric Blanket Called Moshe (1994)

Life According to Agfa (1992)

Photo Roman (1987)

The Good, the Bad, and the Not So

Bad (1986)

Final Exams (1983)

The Hit (1979)

Beautiful Troubles! (1976)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *