Maria Callas. Callas Maria

Portretul marelui artist cu multiple personalități

Callas, Callas, Callas, de trei ori Callas. Și de vreo două ori Maria. Arhicunoscuta și faimoasa soprană Maria Callas, una dintre cele mai celebre și mai influente cântărețe de operă, revine în lumina reflectoarelor prin debutul în lungmetraj a lui Tom Volf.

Maria by Callas (2017) documentează viața legendarei soprane la mai bine de 40 de ani de la moartea acesteia. Tom Volf o reconstruiește pe cântăreață dintr-un colaj de found footage, din interviuri, fotografii, reportaje, apariții televizate ori filmări de amator, într-o încercare conștientă de a păstra o distanță relativ obiectivă față de figura impozantă a acesteia și față de viața ei tumultuoasă.

„Sunt două persoane în mine, Maria și La Callas… ”, declară soprana într-unul dintre cele mai râvnite interviuri a cărui singură copie a fost păstrată de majordomul acesteia timp de 35 de ani și dezvăluită în acest documentar. De altfel, interviul condus de jurnalistul David Frost în care întâlnim o tânără, radiantă și impulsivă Callas, e tocmai coloana vertebrală a întregului film. Chiar regizorul susține că documentarul a fost aprobat de cele mai apropiate persoane ale sopranei – majordomul și servitoarea sa, pe care îi considera parte din familie.

Spus la persoana întâi, cu vocea din off a actriței Fanny Ardant (omagiată în această ediție a festivalului și care, de altfel, a interpretat-o pe soprană în biopicul dramatizat a lui Franco Zeffirelli din 2002, Callas Forever) ce citește cu intensitate și grijă scrisorile Mariei Callas, filmul explorează atât relațiile profesionale ale acesteia, cât și cele personale. Regăsim o pendulare perpetuă între cele două personalități, între cele două roluri pe care Callas și le-a însușit, femeia din spatele sopranei și artista din fața publicului. Una dintre scrisori, necunoscută până la lansarea acestui film, Maria își deplânge durerea profundă după anii sacrificați pentru un bărbat care în final a abandonat-o. E vorba despre magnatul grec, Aristotel Onassis, a cărui relație cu Callas a supus-o unui divorț și a cărui aventură cu Jakie Kennedy i-a frânt inima sopranei. O altă tragedie se petrece în 1958, atunci când Callas se retrage după actul întâi din Norma lui Vincenzo Bellini suferind de o bronșită acută. Întreaga presă s-a aruncat asupra artistei ca o haită de lupi asupra unui animal rănit. Callas n-a mai fost aceeași după incident, fiind catalogată o „divă absolută”.

Maria by Callas (2017) redeschide cartea grea a vieții celei mari soprane a secolului douăzeci și aduce în prim-plan noi pagini ce poate vor elucida enigma unei artiste complete. Într-unul din interviuri, Maria Callas declara că avea o pasiune pentru rețetele de mâncăruri extravagante pe care niciodată n-a avut șansa să le încerce. Un soi de metaforă pentru distanța dintre dorințele ei și posibilitatea împlinirii lor.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *