Focus Bulgaria

Ceea ce pare să fie un Nou Val străbate cinemaul aflat la sudul Dunării – unul în care răsună puternic ecourile mișcării cinematogafice care a schimbat complet industria filmului românesc în ultimii 18 ani. Cineaștii bulgari par să fie interesați de abordarea unor subiecte dure, care pornesc din adâncurile psihologiei umane și privesc spre marile fenomene care guvernează societatea balcanică post-comunistă. Așadar, filmele incluse în secțiunea Focus: Bulgaria se împart de-a lungul a trei direcții principale – drame psihologice, diorame ale societății și documentare despre degradarea mediului rural.

Dramele secțiunii explorează modurile diverse și complicate în care personajele relaționează cu familia și cu sinele. Cu o atmosferă pe care criticii au asemuit-o cu cea din filmele lui Hong San-Soo, ¾ (câștigător al Marelui Premiu al secțiunii Cineasti del Presente la Locarno 2017), debutul lui Ilian Metev, face portretul unei familii monoparentale într-o abordare care se joacă de-a lungul liniei fine între ficțiune și documentar. Despre familie se discută și-n Omnipresent, dar într-o cheie de thriller: agentul de advertising Emil începe să își spioneze familia prin camere ascunse, afundându-se din ce în ce mai puternic în supravegherea obsesivă a apropiaților săi – care vine cu un preț scump. Nu în ultimul rând, coproducția Britanico-belgiană Light Thereafter explorează complexitățile procesului de creație artistică, prin prisma adolescentului Pavel (Barry Keoghan, cunoscut pentru The Killing of a Sacred Deer și Dunkirk), care suferă de autism și își găsește vocația în pictură.

Selecția de filme de ficțiune este rotunjită cu includerea a două titluri mutipremiate care critică puternic degradarea și corupția care au cuprins societatea bulgară contemporană, abordând problematici specifice tranziției post-comuniste. Directions, cel mai nou film al lui Stepan Komandarev, urmărește o noapte din viața a cinci taximetriști bulgari și a clienților lor, construit din vinieta filmate în cadre-secvență, infuzate cu o doză puternică de umor negru. Debutul Ralitzei Petrova, Godless (Leopardul de Aur, Locarno 2017) privește însă cu multă sobrietate și umanitate înspre fenomenul crimei organizate prin personajul Ganei, o asistentă ce fură buletinele pacienților ei și le vinde mai departe pe piața neagră. Critica socială dură din cele două lung-metraje este rotunjită de Radiogram, unde regizoarea Rouzie Hassanova explorează drama unei comunități de musulmani persecutată de către regimul comunist, la începutul anilor 70.

Nu în ultimul rând, documentarele din Focus Bulgaria refac imaginea zonelor rurale ale țării, afectate profund de sărăcie și de îmbătrânirea populației. În Village People, Tsvetan Dragnev face un portret profund poetic al unei comunități semi-părăsite și gândurilor puținilor locuitori ai zonei, într-un film ce amintește puternic de Vernon, Florida al lui Errol Morris.

În Poștașul cel vesel, fundalul este același, însă filmul are și un parcurs narativ: cel al poștașului Ivan, care candidează la primăria cătunului pe cale de dispariție numit Golyam Dervent (aflat la granița cu Turcia), promisiunea lui electorală principală fiind că va repopula orașul cu refugiații care stăbat zona pentru a evita „moartea” satului său natal.

Așadar, filmele din Focus Bulgaria se adresează acelor cinefili care doresc să descoperă portretul unei societăți profund similare cu ale noastre, atât în termeni psihologici cât și în ceea ce privește societatea în ansamblul ei. Privirea proaspătă și puternică a tinerilor cineaști bulgari oferă un bun prilej de discuție pe marginea fenomenelor care par să se fi extins de-a lungul Balcanilor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *