Carne măcelărită, carne urâtă, carne frumoasă și folosită

Bazat pe povestea care a zguduit Ungaria interbelică

János Szász dramatizează și regizează în Măcelarul, curva și chiorul, evenimentele inopinate din viețile a trei personaje excentrice a căror întâlnire a dus la întâmplări demne de comedie neagră sau la ciopârțeli rupte din filme de groază. Totul e mai sinistru când știi că e bazat pe o poveste reală.

1925, Budapesta. Un cuplu atipic se plimbă pe străzile orașului grăbindu-se la marginea Dunării să se poată debarasa de valizele în care Ferenc Kudelka șade ciopârțit. Teribila crimă e săvârșită de Gusztáv Léderer (Nagy Zsolt), un fost soldat al armatei austro-ungare înecat în datorii și Mária Fekete (Gryllus Dorka), o prostituată vrăjită de puterea banului în căutarea libertății financiare. Într-o țară lăsată pradă comuniștilor, secătuită și sărăcită până la măduva oaselor, noroiul se lipește atât de cizme cât și de suflete. Cuplul ieșit din comun încearcă să-și recupereze banii datorați de la măcelarul ce conduce întreaga suburbie cu mână aprigă. Ferenc Kudelka (Géza Hegedüs D.) îi primește pe cei doi în comunitate, le oferă slujbe, dar face greșeala fatală de a se îndrăgosti până la obsesie de soția soldatului. El încearcă să o cumpere, să o cucerească, să o domine și se trezește omorât și reînviat, și omorât și reînviat într-un stil vodevil-amatoresc întocmai de lăcomia celor doi proaspăt căsătoriți.

Măcelarul, curva și chiorul (The Butcher, the Whore and the One-Eyed Man, 2017) în regia lui János Szász e un film ca un tango în trei, cu personaje bine conturate, cu scopuri liniare, cu avidități simple și de nestăpânit. Rama și monocromia filmului din epoca mută a cinemaului aduce cu sine un realism murdar, o realitate cruntă în care oamenii par vite vândute și cumpărate pentru carnea lor. Oricât de macabru ar suna, filmul e presărat cu momente în care ridicolul atinge absurdul și cu câte-un gâlgâit de râs. Singurul escapism din această lume e momentul fanteziei, a burgheziei de vis, a unui Chicago extrem de îndepărtat și imposibil. Când ne întoarcem în realitate, aurul e, de fapt, la fel de negru ca și sângele.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *