Vei crede că omul zboară

Pianistul și Ochelaristul, un duo inedit

„Al treilea geniu” al filmului mut, Harold Clayton Lloyd Sr. (1893-1971) va fi prezent pe ecranele festivalului într-unul din evenimentele speciale organizate de TIFF.17 – un cine-concert în acompaniamentul live al pianistului și organistului Samuel Liégeon din Franța pentru filmul care l-a consemnat în istoria cinematografiei pe Lloyd, Între cer și pământ (Safety Last!, 1923, r. Fred C. Newmeyer, Sam Taylor).

Spre deosebire de Charlie Chaplin (1889-1977) și Buster Keaton (1895-1966), Lloyd nu a fost un geniu, per se. Sclipirea lui a fost, mai degrabă, susținută de un simț acut de observație, pricepere, meticulozitate și enorm de multă muncă. A fost un ordinary Joe marcat de o dorință arzătoare de a fi un comedian de succes. Asta a însemnat, firește, să învețe cum să fie unul. Inițial și-a dezvoltat un avatar asemănător Vagabondului pe nume Lonesome Luke, dar s-a îndepărtat de acesta în cele din urmă. A adoptat apoi ochelarii, iar asta a devenit marca sa distinctă, deși în spatele acestora întâlnim o figură plăcută, dinamică, poate chiar arătoasă, mult diferită de figura de piatră a lui Keaton și mustața jucăușă a lui Chaplin.

Chiar Keaton declara într-un interviu cum că ținea un pariu cu Chaplin care poate avea cele mai puține inter-titluri într-un film. Comedia din filmul mut însemna acțiune, însemna mișcare, și tocmai aici Lloyd intră în depășire față de ceilalți doi. Între cer și pământ (Safety Last!) îl transformă pe Ochelarist (Glasses) într-un protagonist întotdeauna pe fugă, întotdeauna urgentat, cu scopuri simple și extrem de sincere. Băiatul (The Boy, Harold Lloyd) îi promite Fetei (The Girl, Mildred Davis) că va pleca la oraș și după ce va avea succes o va chema și pe ea. Acolo își împarte sărăcia și apartamentul cu prietenul său Limpy (Bill Strother). Într-un final, Lloyd reuşeşte să se angajeze la un magazin de materiale și continuă să-i scrie Fetei, dar magia din scrisorile acestuia o convinge să ajungă mai devreme la oraș în căutarea iubitului. Lloyd găsește o portiță de mare câștig și convinge managerul magazinului de un truc ce-i va aduce sute de clienți: prietenul său Limpy să urce fără vreun ajutor pe clădirea magazinului. Nimic nu e conform planurilor lui Harold și fiecare pas e un alt salt într-o altă capcană.

S-a pus de comun acord că cel mai faimos cadru din istoria comediei filmului mut e cel în care Lloyd atârnă îngrijorat de minutarul ceasului imens de la etajul doisprezece. O frumoasă metaforă pentru o eră ce se agață de memoria noastră cinematografică. Dar, să ne întrebăm, e oare asta comedie? Chiar dacă e, chiar dacă nu e, fără îndoială privești cu enormă fascinație cum Harold urcă etaj de etaj căzând din bucluc în alt bucluc.

Lumea plină de gags și de încurcături inocente din Safety Last! va prinde altfel de contururi sub muzica live interpretată de pianistul și organistul Samuel Liégeon. După studii îndelungi la Conservatoire de Besançon, la Rueil-Malmaison și la Conservatorul din Paris (unde a fost de altfel primul student cu disertație în improvizație), Samuel Liégeon seduce publicul din Europa și din America cu spiritul său liber plin de spontaneitate și riscuri calculate. În 2008 i se acordă premiul întâi la prestigioasa competiție internațională Boëllmann-Gigout din Strasburg, iar în anii următori s-a remarcat în competițiile internaționale de improvizație din Leipzig, Harlem, Münster și Chartres. Împreună cu Harold Lloyd, va face fără îndoială un duo care să amuțească și să înmărmurească publicul TIF astăzi, de la ora 19:00, la Casa de Cultură a Studenților.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *